Drie website functionaliteiten die jou als ondernemer het werk uit handen nemen
Als zzp’er weet je als geen ander hoe kostbaar tijd is. Elke minuut die je niet hoeft te besteden aan repetitieve taken, zoals onnodige telefoontjes of het beantwoorden van dezelfde vragen, is een minuut die je kunt investeren in je klanten en je bedrijf. Een website hoort allang niet meer een onveranderlijk, digitaal visitekaartje te zijn. Integendeel, met de juiste keuze aan geïntegreerde tool(-s) kan jouw site functioneren als een geautomatiseerde assistent die 24/7 voor je werkt.
Tegenwoordig bestaan er steeds meer geavanceerde AI-oplossingen, zoals chatbots en andere automatiseringen. Voor veel ondernemers voelt dat echter nog als een stap te ver. Dat is niet onterecht: zulke technologie brengt ten eerste vaak een fors prijskaartje met zich mee en is bovendien nog steeds in ontwikkeling. Ondanks dat ze al veel worden geïmplementeerd zijn AI-systemen momenteel nog verre van perfect. Zo missen chatbots bijvoorbeeld inlevingsvermogen en hebben ze een beperkt begrip van complexe of dubbelzinnige vragen. Hun prestaties zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van hun data en training. Ik pleit bij mijn klanten dan ook zelden voor het inzetten van AI, maar probeer hen wel richting een slimme website te bewegen. In dit artikel beschrijf ik drie laagdrempelige, betaalbare en eenvoudige manieren om je website slimmer in te zetten.
Optie 1. Digitale formulieren
Handmatig informatie verzamelen van klanten via e-mail of telefoon kost veel tijd. Het leidt vaak tot onnodig heen-en-weer mailen, onvolledige of foutieve gegevens en soms zelfs frustratie aan beide kanten. Bovendien kun je niet altijd direct de telefoon opnemen en zeker niet als je met een klant bezig bent. Een digitaal formulier biedt dan, net als e-mail, een laagdrempelige manier van contact waarbij de klant wordt uitgenodigd om direct actie te ondernemen, maar waarop jij kunt reageren wanneer het jou uitkomt. Een goed ingericht digitaal formulier (bijvoorbeeld voorzien van een schermboodschap of e-mail na invullen) zorgt dat een klant zich gehoord voelt. Formulieren op jouw website zijn daarmee een eenvoudige én effectieve oplossing voor klantcontact.
Je kunt vrijwel elk denkbaar digitaal formulier samenstellen.
Veel voorkomende voorbeelden zijn:
Een goed formulier vereist wel een doordacht ontwerp. Door de juiste vragen op te nemen in het formulier, zorg je ervoor dat jij direct alle benodigde gegevens ontvangt in je mailbox. Denk aan naam, contactgegevens, specifieke wensen, het uploaden van bestanden, het laten zetten van een handtekening, maken van een sketch of kiezen van een kleur. De mogelijkheden zijn echter zo groot dat je bij het ontwerpen van een formulier altijd ook vanuit jouw klant moet denken. Je wilt alle relevante informatie verzamelen zonder dat een klant zich aan het werk gezet voelt. Wat je beslist wilt voorkomen is dat een klant halverwege het invullen afhaakt. Hiervoor kunnen velden in het formulier zo worden ingesteld dat enkel relevante vragen worden weergegeven, velden die verschijnen afhankelijk van de reeds gegeven antwoorden. Dit wordt Conditional Logic genoemd en is een belangrijk onderdeel van wat een slim formulier van een gewoon formulier onderscheidt.
Optie 2. Een afsprakenplanner
Hoe vaak krijg jij een telefoontje of e-mail met de vraag: “Wanneer heb je tijd voor een afspraak?”. Afspraken inplannen kan een enorme tijdrovende klus zijn, zeker wanneer je telkens heen en weer moet mailen of bellen om moment te vinden dat beide partijen goed uitkomt. Met een online afsprakenplanner die gebruik maakt van jouw digitale agenda is dat verleden tijd. Klanten kunnen dan eenvoudig zelf een afspraak inplannen op het moment dat het hen uitkomt, ongeacht of jij op dat moment bereikbaar bent of niet. Ben je bijvoorbeeld masseur? Dan is de kans groot dat een klant direct wil boeken zodra hij of zij pijn ervaart, zelfs midden in de nacht. Door een afsprakenplanner op je website te integreren kunnen klanten actie ondernemen zodra ze aan jou denken. Je laat hen als het ware het ijzer smeden als het heet is. Jouw agenda vult zich zo ook als jij slaapt, bezig bent of een dagje vrij neemt.
Sommige ondernemers willen graag zelf de regie over hun agenda behouden. Dat kan: met een afsprakenplanner bepaal je zelf je werktijden, blokkeer je bepaalde tijdsblokken en stel je in welke momenten wel en niet door jouw klanten te reserveren zijn. Klanten kunnen zo alleen boeken binnen de openstaande tijdslots in jouw agenda. Je behoudt zelf de regie: zien jouw weken er allemaal (nagenoeg) hetzelfde uit, dan stel je de filters één keer in, maar het is ook mogelijk om je werkschema veelvuldig aan te passen. Dit vergt zo weinig moeite dat één telefoontje met een klant al meer tijd kost.
De voordelen van een afsprakenplanner op een rij:
Optie 3. FAQ: veelgestelde vragen
Klanten stellen vaak dezelfde vragen, bijvoorbeeld over jouw werkwijze of wat de voorwaarden zijn voor annuleren. Die vragen kosten tijd en vertragen of stoppen het aankoopproces terwijl je de standaard antwoorden op deze vragen vaak al bestaan. Los dit op met een duidelijke en overzichtelijke veelgestelde vragen sectie, ook wel bekend als een Frequently Asked Questions (FAQ), op je website. Zo neem je onzekerheid bij de klant weg, pauzeer je de klantreis niet en kun jij je (blijven) focussen op belangrijkere zaken: een win-win situatie.
Een FAQ sectie op je website zorgt dus voor de volgende voordelen:
Kies ook voor een slim ingerichte website
Een slim ingerichte website kan jou dus een hoop tijd en moeite besparen en jouw bezoekers een betere ervaring bieden. Of je nu kiest voor digitale formulieren, een afsprakenplanner of een goed doordachte FAQ-sectie, het maakt jouw werk makkelijker én jouw website klantvriendelijker.
Wil je jouw website ook efficiënter inzetten? Boek vandaag nog een vrijblijvend intakegesprek en ontdek welke oplossingen het beste bij jouw bedrijf passen!