Een one page website: wat is het en is het geschikt voor jouw bedrijf?
Een one page website, ook wel one pager genoemd, is een website die uitsluitend bestaat uit één enkele (lange) pagina. In tegenstelling tot traditionele websites waar bezoekers via het menu naar verschillende pagina’s navigeren, stuurt een one page website bezoekers via knoppen (of een menu) naar secties binnen dezelfde pagina. Deze navigatie werkt met zogeheten anchors. Dit zijn links die ervoor zorgen dat je direct naar het betreffende gedeelte van de pagina scrolt, net als de inhoudsopgave van een PDF of Word document. Voor de gebruiker voelt dit alsof er meerdere pagina’s bezocht worden, terwijl in werkelijkheid alles op één pagina staat. Een one page website wordt vaak gezien als een snelle, eenvoudige oplossing voor ondernemers om hun bedrijf online zichtbaar te maken. Toch kent een one page website naast voordelen bij de bouw aanzienlijke beperkingen, die de groei en vindbaarheid van je bedrijf belemmeren.
Waarom beheer bij een one page website complex kan worden
Het beheer van een one page website wordt vaak onderschat. Zolang je weinig content hebt, lijkt het overzichtelijk. Maar naarmate je meer toevoegt, wordt het ingewikkelder. Omdat alles op één pagina staat, moet nieuwe content (teksten, afbeeldingen, video’s, etc.) altijd ergens tussengevoegd worden, waardoor ofwel de structuur van de site rommelig wordt, ofwel het herstructureren onnodig veel tijd vergt. Dat een one page website alleen maar langer kan worden heeft ook gevolgen voor de bezoeker: veel scrollen en zoeken en minder overzicht.
Daarnaast zorgt nieuwe content ervoor dat de pagina steeds zwaarder wordt. Dat beïnvloedt de snelheid negatief, maakt de website minder gebruiksvriendelijk en leidt tot geringere vindbaarheid in de zoekmachines. Ook technisch gezien vraagt het meer onderhoud: kleine aanpassingen of optimalisaties zijn vaak tijdrovend en foutgevoelig omdat je in dezelfde grote pagina blijft werken.
Dat een one page website langzaam laadt, ligt niet alleen aan nieuwe content; het is inherent aan het feit dat alles op één pagina staat. Alle scripts van de hele one page website moeten bij een bezoek namelijk worden ingeladen. Bij een traditionele website zijn dat alleen de scripts van de betreffende pagina. Er bestaan wel allerlei optimalisatietechnieken om een one page website sneller te laten aanvoelen, maar deze worden veelal niet gebruikt. Enerzijds komt dit doordat one page websites vooral zijn toegespitst op snelle bouw en oplevering. Anderzijds brengen die optimalisatietechnieken ook weer allerlei complicaties met zich mee. Het vergt veel tijd en deskundigheid om dit goed ingeregeld te krijgen, wat haaks staat op snel en eenvoudig online. Overigens blijft de snelheid van een one page website ook met die optimalisatietechnieken achter bij een traditionele website.
One page website en mobiele apparaten
Op mobiele apparaten brengt een one page website nog meer uitdagingen met zich mee, vanwege de geringere rekenkracht en de veelal minder goede internetverbinding. Omdat alle content op één pagina staat is de laadtijd van een one page website relatief lang. Juist op het mobiel platform is de laadsnelheid van een website cruciaal: Google kijkt bij de beoordeling van websites voornamelijk naar mobiele laadsnelheid, wat direct gevolgen heeft voor jouw vindbaarheid in zoekmachines. Dit heeft zo’n grote impact op webdesign dat ik hier een apart artikel aan heb gewijd. In mijn blog over snelheidsoptimalisatie lees je hier meer over.
Ook blijkt uit onderzoek dat mobiele gebruikers (nog) ongeduldiger zijn dan websitebezoekers op desktop apparaten. Wanneer een pagina te langzaam laadt of als er eindeloos gescrold moet worden, haken mobiele bezoekers sneller af. Ze klikken weg nog voordat ze jouw boodschap hebben gezien, waardoor je kansen mist om hen te overtuigen of om contactmomenten te creëren. Een one page website kan op mobiel dus funest zijn voor zowel de gebruikerservaring als de vindbaarheid in zoekmachines (SEO-prestaties).
De voor- en nadelen van een one page website op een rijtje
Voordelen:
Nadelen:
Conclusie: is een one page website verstandig?
Een one page website lijkt op het eerste gezicht aantrekkelijk: snel, simpel en overzichtelijk. Toch is het in de praktijk vooral geschikt voor tijdelijke campagnes, portfolio’s of kleine projecten waarbij organische vindbaarheid in zoekmachines (dus hoe goed je website gevonden wordt in de gratis zoekresultaten van bijvoorbeeld Google) niet belangrijk is, er geen hoge eisen worden gesteld aan de prestaties van je website (zoals snelheid) en er niet veel inhoud te delen valt.
Wil je jouw website inzetten om bedrijfsdoelen te bereiken, beter gevonden te worden in zoekmachines en voorbereid te zijn op groei? Dan is een one page website niet de juiste keuze. In dat geval is een meer uitgebreide website, verdeeld over meerdere pagina’s, een veel betere investering.
Het zal je na het lezen van het bovenstaande niet verbazen dat ik mijn klanten zelden adviseer om een one page website in te zetten. Een one pager leent zich simpelweg niet voor datgene wat ik voor mijn klanten probeer te bereiken en de wensen van waaruit mijn klanten mij benaderen. Ben je na het lezen van dit artikel geïnteresseerd geraakt in wat een goede website voor jouw bedrijf kan bewerkstelligen, neem dan vrijblijvend contact met mij op.